Teaching

Update / mise à jour : 2023-11-04

Page content

  • Semester courses
  • Non-semester courses
  • Invited lecturer in courses
  • Semester courses as a teaching assistant
  • Mentoring
  • Expertise

Semester courses

2023-2024

  • UNIL : Algorithmes et structures de données (assistant et intervenant : Loris Rimaz)
  • UNIL-EPFL : Jeu vidéo et gamification
  • UNIL : Histoire et préservation du jeu vidéo : enjeux et méthodologies
  • UNIL : Histoire et préservation du jeu vidéo : état des lieux en Suisse (avec Pierre-Yves Hurel, intervenants : Adrian Demleitner, Robin François, Adam Heriban, David Javet, Aurore Lüscher)
  • UNIL : Mathématiques ludiques (intervenant·e·s : Natalie Berkman et Jérôme Gavin)
  • UNIL : Plateformes et interfaces (avec Pierre-Yves Hurel)

2022-2023

  • UNIL : Le jeu vidéo en Suisse : histoire et archives I et II (intervenant : Pierre-Yves Hurel)
  • UNIL : Mathématiques ludiques (assistant : Loris Rimaz)
  • UNIL : Algorithmes et structures de données (assistant : Loris Rimaz)
  • UNIL : Plateformes et interfaces (intervenants : Pierre-Yves Hurel et Loris Rimaz)
  • UNIL-EPFL : Jeu vidéo et gamification (intervenant·e·s : Hugo Hueber, David Javet, Stéphanie Mader, Gaétan Rappo, assistante : Camille Montemagni)

2021-2022

  • UNIL : Le jeu vidéo en Suisse : histoire et archives (intervenant·e·s : Alexis Blanchet, Robin François, Pierre-Yves Hurel, Myriam Jouhar, Magalie Vetter)
  • UNIL : Mathématiques ludiques
  • UNIL-EPFL : Jeu vidéo et gamification (avec Selim Krichane, intervenant·e·s : Hugo Hueber, Stéphanie Mader, assistante : Camille Montemagni)

2020-2021

  • UNIL-EPFL : Jeu vidéo et gamification (avec Selim Krichane, intervenante : Stéphanie Mader, assistant : Hugo Hueber)
  • EPFL : Jeu vidéo et société (intervenant·e·s : Guillaume Guenat, Pierre-Yves Hurel, Jessica Pidoux, Fabián Ruz)

2019-2020

  • UNIL-EPFL : Le jeu vidéo, média natif du numérique (avec Selim Krichane, intervenante : Stéphanie Mader, assistant : Hugo Hueber)
  • EPFL : Médias sociaux, culture et société (intervenant·e·s : Ermeline Jaggi, Magalie Vetter et Selim Krichane)

2018-2019

  • UNIL-EPFL : Le jeu vidéo, média natif du numérique (avec Selim Krichane, intervenant : Qui Cung)
  • EPFL : Médias sociaux, culture et société (Intervenant·e·s : Dominic Arsenault, Joël Billieux, Ermeline Jaggi, Selim Krichane, David Lemos, Adrien Schnarrenberger)
  • UNIL : Projet en Informatique ou Méthodes Mathématiques – pré-projet A

Non-semester courses

2023

  • Continuing education [formation continue] “Lausanne 1830 : Écueils et avantages de l’utilisation des jeux vidéo dans l’enseignement de l’histoire” [“Lausanne 1830: Pitfalls and advantages of using video games in the teaching of history.”] in Lausanne, Haute École Pédagogique, 21 November 2022. With Sophie Delalay.

2022

  • Continuing education [formation continue] “Jeu vidéo, programmation informatique et sciences fondamentales” [“Video Games, Computer Programming, and Fundamental Sciences”] in Geneva, 9 February 2022. With Fabián Ruz.

2021

  • Creation, with Loïse Bilat, David Gerber, Selim Krichane, and Fabián Ruz, of a course offering for post-obligatory classes (vocational schools and gymnasiums) in the Canton of Vaud. As part of the FNS Agora project “Teaching with Video Games,” June 2021-May 2022. The courses can be booked on the Éprouvette website (UNIL).

  • Course “Introduction à R” given as part of the doctoral program in digital studies. 5, 12, 19, and 26 June 2021. Documentation.

2019

  • Course “Introduction to R” given as part of the doctoral program in digital studies. 2019.

2018

  • Workshop “Web Scraping,” OMNSH, Paris, 1 December 2018. Given with Gabriel Alcaras.

  • Co-organization of the summer school “Textual Traces Mapping: Summer School of the Doctoral Program in Digital Studies,” University of Lausanne, 12-14 September 2018.

  • Day-long course “Introduction to R” as part of the doctoral program in digital studies at the University of Lausanne. Given with Jean-Pierre Müller. 2018.

2017

  • Day-long course “Introduction to R” as part of the doctoral program in digital studies at the University of Lausanne. December 1, 2017.
  • Co-organiser of the two-day course “Textual statistics and topic models”, University of Lausanne. 8-9 November 2017.

2010

  • Organization of a half-day workshop (given by G. Csárdi) dedicated to igraph library for R. 29 January 2010.

Invited lecturer in courses

2023

  • Course on local game histories. 30 October 2023. Invited by David Javet (University of Lausanne).

  • Course on the Smaky computers, with Sophie Bémelmans and Pierre-Yves Hurel. 16 October 2023. Invited by Tobias Hodel and Addrich Mauch (University of Bern).

  • Course « Les humanités numériques à la rencontre des sciences du jeu » donné à l’Université de Liège. 11 May 2023. Invited by Liège Game Lab.

  • Online course (« Crash course in game design ») for the « DIGISOC International Training session: Improving digital and entrepreneurship skills for transitions ». Online, 17 April 2023. Invited by Emmanuel Salim.

  • Guest lecture in the course “Video Games and Society” (Samuel Coavoux) at EPFL, 28 March 2023. With Pierre-Yves Hurel.

  • Participation à la série de cours en ligne « Introduction to Digital Humanities » organisée par l’UNIBAS et l’UNIBE avec une intervention sur les game studies. 2023.

  • Conférencier invité dans un cours de Stéphanie Mader donné dans le cadre du Master jeux et médias interactifs numériques (filière game design). CNAM ENJMIN, 1 February 2023.

2022

  • Conférencier invité avec Saara Jones dans le cours Lausanne Time Machine (SHS, MA, EPFL) pour présenter les enjeux scientifiques et éducatifs derrière « Lausanne 1830 : Histoires de registre ». 18 May 2022.

  • Conférencier invité dans un cours de Stéphanie Mader donné dans le cadre du Master jeux et médias interactifs numériques (filière game design). CNAM ENJMIN, 31 January 2022.

2021

  • Conférencier invité (titre : « Swiss Games Heritage ») dans le cours de Béatrice Gauvain, « Repräsentation von Kulturerbe in Computerspielen », Université de Bâle, 17 November 2021.

  • Guest lecture to present the context of video game creation in Switzerland in Vincenzo Pallotta’s course “International Innovation Management” at HEIG-VD, Yverdon-les-Bains, 18 October 2021.

  • Conférencier invité dans le cours « Histoire et analyse des pratiques du jeu vidéo » de Fanny Barnabé, avec Pierre-Yves Hurel. Titre des conférences : « Étude des plateformes » et « Étude de cas : le Smaky ». Université de Liège, 29 April 2021.

  • Conférencier invité dans un cours de Stéphanie Mader donné dans le cadre du Master jeux et médias interactifs numériques (filière game design). CNAM ENJMIN, 21 April 2021.

  • Conférencier invité dans le cours « Echanges intellectuels en Extrême-Orient » de Samuel Guex et Laure Zhang. Titre de la conférence : « “Play like that wouldn’t be possible without a train” – les mécaniques des jeux de train », Université de Genève, 31 March 2021.

2020

  • Conférencier invité dans le cours « Critical Data Studies I » de Christine Choirat, Selim Krichane et Charlotte Mazel-Cabasse, EPFL, 16 December 2020.

  • Conférencier invité dans le cours « Écosystèmes du big data » de Romain Jouin, ESILV (école d’ingénieurs du Pôle Léonard de Vinci, Paris), 2 December 2020.

  • Conférencier invité dans le cours « Introduction to Digital Curation » de Paul Gooding, University of Glasgow, 2 December 2020.

  • Conférencier invité dans un cours de Stéphanie Mader donné dans le cadre du Master jeux et médias interactifs numériques (game design). CNAM ENJMIN, 14 May 2020.

2019

  • Conférencier invité dans un cours de Laurent Bolli donné dans le cadre du BSc en ingénierie des médias. Interfaces et jeux vidéo. HEIG-VD. 11 December 2019.

  • Conférencier invité dans un cours d’Olivier Glassey donné dans le cadre du master en humanités numériques, SSP, UNIL. L’enquête dans un objet vidéoludique connecté (Fortnite). 15 October 2019. [Mention dans Le Monde]

  • Invited speaker at Gymnase de Nyon for the semaine des travaux de maturité. Topic: Personal data. 20 February 2019.

2018

  • Invited speaker in the course of Selim Krichane (Cinéma et jeux vidéo). UNIL, 23 November 2018.

  • Invited speaker in the course of Prof. HEP Lyonel Kaufman (Didactic of history). HEP Vaud. 22 May 2018.

2017

  • Invited speaker for the course «Introduction à l’étude de la culture numérique» of Claus Gunti. Title: «Le jeu vidéo, étude de cas: le fonds Bonnell». 29 November 2017.

  • Invited speaker for the CUSO doctoral program of French Literature : workshop on character networks. 10 November 2017.

  • Invited speaker for the Digital History Summer School at the University of Lausanne. Titled: “An Introduction to R for Digital Historians.” 20 June 2017. Slides.

  • Invited speaker for the course «Introduction à l’étude du jeu vidéo» of Selim Krichane. Title : « Code et jeu vidéo ». 27 April 2017. [Slides]

  • Invited speaker for a course of Mathieu Triclot on the topic of character networks. Université Technologique de Belfort-Montbéliard. 11 January 2017.

2016

  • Invited speaker for a seminar of Nicolas Nova. HEAD, Master in Media Design. 12 December 2016.

  • Invited speaker at the Doctoral Workshop in Modern and Contemporary English Studies of University of Geneva. Title: «Digital Humanities and Character Network Analysis». 3 March 2016.

  • Invited speaker at the Bachelor course «The Digital Text» of Arnaud Barras. Title: «Character Network Analysis». University of Geneva, 3 March 2016.

2015

  • Invited speaker for a course of Mathieu Triclot on the topic of character networks. Université Technologique de Belfort-Montbéliard. 17 June 2015.

  • Invited speaker at the Doctoral Workshop in Modern and Contemporary English Studies of University of Geneva. 16 April 2015.

2013

  • Invited speaker for a course of Claire Clivaz. 24 April 2013.

2009

  • Intervention in the doctoral school in neurosciences organised by the Institute of Applied Mathematics (IMA), UNIL. 2009.

Semester courses as a teaching assistant

2018-2019

  • UNIL : Méthodes quantitatives IV (F. Bavaud)

2017-2018

  • UNIL : Méthodes quantitatives IV (F. Bavaud)
  • UNIL : Projet en Informatique ou Méthodes Mathématiques – pré-projet A (F. Bavaud)

2016-2017

  • UNIL : Méthodes quantitatives IV (F. Bavaud)
  • UNIL : Projet en Informatique ou Méthodes Mathématiques – pré-projet A (F. Bavaud)

2014-2015

  • EPFL : Digital Humanities I, II (F. Kaplan)
  • EPFL : Mapping Urban History (F. Kaplan, I. di Lenardo)

2013-2014

  • EPFL : Digital Humanities I, II (F. Kaplan)

2012-2013

  • EPFL : Digital Humanities I, II (F. Kaplan)

2011-2012

  • UNIL : Statistiques I (J.-Ph. Antonietti)
  • UNIL : Statistiques II (J.-Ph. Antonietti)

2010-2011

  • UNIL : Statistiques I (J.-Ph. Antonietti)
  • UNIL : Mathématiques III, Systèmes dynamiques (H. Volken)
  • UNIL : Mathématiques IV, Modélisation et complexité (H. Volken)

2009-2010

  • UNIL : Statistiques I (J.-Ph. Antonietti)
  • UNIL : Mathématiques II, Graphes et réseaux (H. Volken)
  • UNIL : Mathématiques IV, Modélisation et complexité (H. Volken)

2008-2009

  • UNIL : Statistiques I (J.-Ph. Antonietti)
  • UNIL : Mathématiques III, Systèmes dynamiques (H. Volken)

2007-2008

  • UNIL : Statistiques I (J.-Ph. Antonietti)
  • UNIL : Mathématiques II, Graphes et réseaux (H. Volken)

2006-2007

  • EPFL : Géométrie II, Analyse II (correction des séries d’exercices)

Mentoring

PhD students (ongoing)

  • Sophie Bémelmans
  • Guillaume Guenat
  • David Krummenacher
  • Loris Rimaz
  • Larissa Wild

MA students

  • Fábio Torres Cabral. From Lordran to Yharnam. Exploring FromSoftware’s mythic influences. Faculté des lettres. Université de Lausanne. Expert: David Javet. Printemps 2023.

  • Saara Jones. Press F to Forget. The Amnesia Trope in Video Games. Mémoire de maîtrise universitaire. Faculté des lettres. Université de Lausanne. Co-direction avec Selim Krichane. Hiver 2023.

  • Cyril Nghiem. Les interactions sociales avec les chatbots : une question d’empathie. Mémoire de maîtrise universitaire. Faculté des lettres. Université de Lausanne. Co-direction avec Isaac Pante. Hiver 2018.

Semester or class projects

  • Supervision of video game creation (circa 40 students/year) in the course «Video game and gamification» (HUM-380), UNIL & EPFL. Co-supervision with Selim Krichane (until 2022), Hugo Hueber (2020-2021), Camille Montemagni (2022-2023). Spring 2019, 2020, 2021, 2022, 2023.

  • Hugo Hueber & Florine Réau. The place (physical and conceptual) of advertising in video game magazines. Machine Learning (CS-433). Co-supervision with Magalie Vetter. Winter 2019.

  • Co-mentoring of a data visualisation workshop at HEAD, Geneva, dedicated to TV series Black Mirror. Co-author of the «Textogram» artwork [in the book created collectively]. 2014.

Expertise

  • Member of the evaluating committee for the Master (second year) at CNAM ENJMIN, Angoulême, 2019-2021.

  • Expert for a master thesis at HEP Vaud, 26 June 2018.

  • Jury member, Master in Media Design, HEAD, Geneva. 7 April 2016.